wtorek, 10 grudnia 2013

W mikrokosmosie: Opowiem ci, mamo, co robią mrówki.



Opowiem ci, mamo, co robią mrówki
Ilustracje: Katarzyna Bajerowicz 
Tekst: Marcin Brykczyński
Wydawnictwo "Nasza Księgarnia" 2013
28 stron, kartonowe kartki

Wydawnictwo "Nasza Księgarnia" kojarzy mi się przede wszystkim z klasyką literatury dziecięcej no i cudowną serią "Poczytaj mi, mamo". Czy nie kochaliście tych małych książeczek? Miałam ich pokaźny zbiór. Dziś niektóre z nich czytam Jeremiemu z większej nieco księgi  "Poczytaj mi, mamo".

Kiedy w księgarni do ręki wzięłam wydaną na sztywnych kartownowych kartach, dość daleką od klasyki książkę o mrówkach, nie podejrzewałam, że wydana została przez "Naszą Księgarnię". Muszę nieco zweryfikować swoje wyobrażenia na temat tego wydawnictwa.

"Opowiem ci, mamo, co robią mrówki" to książka przemawiająca przede wszystkim obrazem, choć to lekkie i zabawne wierszowane zagadki Marcina Brykczyńskiego inspirują małych czytelników do poszukiwania, liczenia i odgadywania. Ilustracje Katarzyny Bajerowicz przedstawiają mikroświat mrówek i innych owadów w sposób bajkowy, zachowując jednak realistyczny rys, dzięki czemu książka zyskuje walor edukacyjny.


Obok powszechnie rozpoznawalnych przedstawicieli owadziego świata, na kartach książki pojawiają się osobnicy dla mnie trudni do zidentyfikowania. Jak tu teraz opowiedzieć młodemu, żądnemu wiedzy człowiekowi kim jest ten i ów? Okazuje się jednak, że to nie problem. Miast wertować opasłe atlasy owadów lub tonąć w odmętach internetu porównując szczegóły chitynowych pancerzyków, wchodzimy oto na stronę www.mrowisko.nk.com.pl i wiemy już wszystko! Znajdziemy tu owadzie ciekawostki, kolorowankę i tapety do pobrania, a  także krótkie notki o twórcach książki.


Dr Alicja Zagrodzka w komentarzu do książki napisała "My dorośli, przeważnie mało wiemy o owadach i zauważamy je, dopiero gdy zaczynają nam przeszkadzać. Dzieci w wieku 2 - 6 lat (a nawet starsze), dla których przeznaczona jest ta książka, często lubią je obserwowac i są gotowe chłonąć wiedzę na ich temat. Wykorzystajmy to." Podpisuję się pod tymi słowami, myślę, że książka może obudzić w naszych maluchach ciekawość i chęć przyglądania się światu również w skali mikro.

Polecam :)

 PS. Czy wiedzieliście, że mrówki też czytają? ;)

1 komentarz:

  1. Poczytałam i pooglądałam; trochę dla siebie, trochę Jeremiemu;) Lubię krótkie rymowanki, bo łatwo wpadają do głowy: Patrzą mrówki - grzybów mrowie, jak ja dużo mam na głowie! ;)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...